EGYEBEK
VÁLTOZÁSOK
DOMINÓ BERENDEZÉSEK

D55

Általában a pultok felületének legnagyobb részét a vágányhálózat - benne a jelzők, kerülők gombjaival - teszi ki, ami körül az egyéb gombok csoportjai lettek elhelyezve.
Alul középen a közös gombok: törlés [TRL], közös állítás [KÁ], jelzőállítás [JÁ].
Szintén alul jobb és bal oldalon az állomás adott végéhez tartozó váltók egyéni gombjai.
Balra fent a különleges kezelések közös gombjai [HÍVÓ, SZIKI, KO, ZAV, M!].
Jobbra fent az áramellátással kapcsolatos gombok, visszajelentések.
A bejárati jelzők közelében a vonali kapcsolatok gombjai.
Előfordulhatnak még külön csoportban a helyi kapcsolók gombjai.

Vágányút állítás: a kezdő jelző gombját kell összenyomni a cél jelző (vagy vonali kapcsolat) gombjával.
Amennyiben van lehetőség alternatív útvonalat választani, akkor a kezdő gomb után sorban be kell nyomni az érintett kerülők gombjait majd végül a cél gombot.
Eredményes a kezelés, ha a berendezés elkezdi a váltókat a helyes állásukba állítani. Amint ezzel végzett, a váltókat lezárja, bekapcsol a vágányúti csík.

Jelzőállítás: JÁ és a kezdő gomb kezelése.
Hatására a jelzőn megjelenik egy Szabad jelzés.

Vágányút törlése: a TRL és a kezdő gomb megnyomása.
A vágányúti csik eltűnik, a váltók újra állíthatóak lesznek.

Vágányút kényszeroldása: a KO és a kezdő gomb megnyomása.
A vágányúti csik eltűnik, a váltók újra állíthatóak lesznek. Ha a kezdő jelzőn Szabad jelzés volt, az Megálljra kapcsolódik.

Ha bármely kezelés nem akarna végrehajtódni, akkor érdemes ellenőrizni jó gombok lettek-e kezelve, illetve minden feltétel adott-e a végrehajtáshoz.
(Vagy esetleg programhiba? Általában a vágányútállítás, jelzőkezelés minden berendezésnél lepróbált, persze semmi sem tökéletes...)

Ha egy vonat a vágányutat végigjárja, akkor az feloldódik, az érintett objektumok a vonat mögött alaphelyzetbe kerülnek.

Ha valami nagyon nem menne, akkor persze a Hívó mindent visz: a HÍVÓ gomb (eredetileg bejárathoz BEHÍVÓ, kijárathoz KIHÍVÓ) és az adott jelző gombjának összenyomása.

D70

Legtöbbször a D55-höz hasonlóan egy pultot kell kezelni, de több felület is előfordulhat nagyobb állomásokon: több kezelési körzet, pultok, panorámatábla.

A vágányhálózatban a főjelzők, tolatásjelzők és kerülők gombjai. Több körzetes berendezésnél egy-egy jelzőhöz külön start és cél gombok tartozhatnak.
Közös gombok: közös vezérlés [KV], váltóvisszajelentés [VVJ]. Legtöbbször valahol alul, de nagyobb pultokon a kezelhetőség könnyítésére több helyen is elhelyezik őket.
Váltók egyéni gombjai szintén alul.
Különleges kezelések gombjai - legtöbbször világoskék mezőjű gombok - felül, körzetenként megismételve.
Távvezérléssel kapcsolatos gombok (ha vannak) ugyancsak kék mezőben.
A bejárati jelzők közelében a vonali kapcsolatok gombjai.
Legtöbbször így vannak elhelyezve a különböző gombcsoportok, de esetenként eltértek ettől.

Vágányút állítás: a start és a cél jelző gombait - esetleg kerülőket - összenyomni.
A kezdő és a célgombok színe, illetve gyűrűik színe utal az összetartozásukra: csak egyforma színű gomb/gyűrű kezelése lesz hatásos.
A kezelés hatására a vágányút betárolódik (villognak a kezelt gombok). Amint a berendezés állapota engedi, a vágányutakat részvágányutanként beállítja és lezárja a berendezés. Amint a vágányút végig lezáródott - és minden feltétel adott - a kezdő jelzőn kivezérlődik a Szabad jelzés (tolató vágányútnál az érintett tolatásjelzőkön a Szabad a tolatás jelzés). A tárolás megszűnik (a gombvillogás abbamarad).

Tárolás törlés: ha egy vágányút "elakad", vagy az állítódás közben meggondolnánk magunkat, a TT és a vágányút cél gombját (ami villog) összenyomva megszűntethető a vágányút állítása.
Hatására a célgombhoz tartozó "tárolás" fény kigyúlik (majd elalszik), a vágányútállítás, a gombvillogás abbamarad.
A már lezáródott részvágányutakhoz tartozó tolatásjelzőkön megjelenik a Szabad a tolatás jelzés. Ezek a részvágányutak egyesével külön vágányút visszavonással vagy kényszeroldással eltörölhetők.

Vágányút visszavonása: a megfelelő vágányút visszavonógomb (tolatásnál VVT, vonatnál VVV) és a vágányút (tolatónál részvágányút) célgombjának kezelése.
Hatására a céljelző "tárolás" lámpája kigyullad, a start jelző Megálljra kapcsolódik. Különböző feltételeknek megfelelően, időzítés után vagy anélkül a vágányút (részvágányút) feloldódik, a törlés kialszik. A helyzetnek megfelelően világítanak, villognak az időzítéshez, művi oldáshoz tartozó fények.

Vágányút kényszeroldása: a megfelelő vágányút kényszeroldásgomb (KOT, KOV) és a vágányút (tolatónál részvágányút) célgombjának kezelése.
Hatására a céljelző "tárolás" lámpája kigyullad, a start jelző Megálljra kapcsolódik. Különböző feltételeknek megfelelően, időzítés után vagy anélkül a vágányút (részvágányút) feloldódik, a törlés kialszik. A helyzetnek megfelelően világítanak, villognak az időzítéshez, művi oldáshoz tartozó fények.

A vonat (tolató mozgás) ahogy a vágányutat végigjárja, azt feloldja.

És a Jollye Joker: a HÍVÓ gomb és az adott jelző gombjának összenyomása.

Dominók...

A projekt eredetileg Fradi D70-el indult útjára, ami egész jól működött, de többszöri program átszervezés után most nem annyira...

D70:
+ vágányutakat ki lehet adni, be is állnak,
+ a vágányutak eltörölhetőek (KO, VV),
+ a menetek oldják a vágányutakat,
- vágányút nem tárolódik más vágányútra (Ha engedem a tárolást, akkor olyan gyorsan ki tud adni két vágányutat - a gépi kezelő -, hogy tároltra is simán rá tárol, akár többet is!),
- sorompókat még nem kezeli vágányutasan,
- a tolató mozgások nem vesznek tudomást a kék tolatásjelzőkről,
- vannak állomások (főleg nagyobbak), ahol a táblán jönnek mennek a vonatok, de a külsőtéren nem történik semmi (utólag hozzáadott külsőtér, egyszer majd fog működni ez is...),
- a több körzetes berendezéseket egy körzetként kezeli (bár a kezelés így még jobb is, csak hát nem túl valósághű).
(Élmény volt az útvonalkeresést, védelem keresést megírni, utána sajna a lendület alábbhagyott meg jött a többi berendezés fejlesztése, így nincs minden szál elvarrva, az egyéb funkciók finomítása még várat magára.)

A térképen mindegyik üzemelő D70 megnézhető, de nem mind működik.

A fejlesztés alapja évtizedes kezelési tapasztalat, meg sikerült szereznem hozzá műszaki leírást is (Czifra-Divinyi).

D55:
+ vágányutak, jelzőkezelés,
+ a vágányutak eltörölhetők illetve üzemszerüen oldják a vonatok is őket,
- menettervi függőségek nem valósak ("automata menettervi függőség": a cél jelző mögött nem lehet nem a céljelzőtől induló vágányút; ez tiltott egyidejű menet egyik illetve másik vágányútnak is),
- állomási sorompók csak merev függéssel,
- KO csak a kezdőre nyomva (időzített még nincs),
- egyéb funkciók kidolgozatlanok.

Sosenem kezeltem, a Boros-féle szakjegyzet alapján fejlesztve.

D67, KA69:
Ha jól tudom az összes megnézhető a térképen, de még nem kezdtem el a fejlesztésüket.
(Leírást sem intéztem még hozzá.)

KSW90:
Semmi infóm nincs a működésről, néhány fénykép alapján 1-2 GySEV állomás megnézhető.

CsP50k