EGYEBEK
VÁLTOZÁSOK
MEGJEGYZÉSEK

Megjegyzések, gondolatok a szimulációkhoz.


Berendezések

A programban előforduló berendezések:

  • jelző berendezés, vagy az se [JLZ]:
    (a forgalmat lebonyolító szolgálati helyek egymástól függetlenül/ellenőrizetlenül végzik a munkájukat)
    • helyszíni állítású, le nem zárható váltók, kézi jelzéssel vagy alak/fény jelzőkkel
    • helyszíni állítású, lezárható váltók kulcsszekrénnyel, kézi jelzéssel vagy alak/fény jelzőkkel
  • mechanikus berendezések:
    (általában többközpontos kialakítás, legalább a váltók helyes állása a berendezéssel ellenőrizhető, különböző rendszerű készülékek (állító, rendelkező) előfordulhatnak egy-egy állomáson belül)
    • kulcsos berendezések:
      (helyszíni állítású lezárható váltók, egy/több központ, külön (függő/független) jelző berendezés)
      • elzáró [KE]
      • azonosító [KA]
      • rögzítő [KR]
      • polacsek [P]
    • siemens & halske:
      (készülékek között blokk függés, vonóvezetékes váltók, a jelzőberendezés már része a berendezésnek)
      • "classic" [SH]
        (alak jelzők)
      • fényjelzős SH [FSH]
        (integra/dominó pultok jelzőkezeléshez, visszajelentéshez)
    • fényjelzős mechanika [FM]
      (készülékek között jelfogós függés, vonóvezetékes váltók)
    • VES (VES)
      (készülékek között jelfogós függés, elektrodinamikus váltók)
  • jelfogós berendezések:
    (egyközpontos, jelfogós automatikák, nem dominós kezelőfelület)
    • szovjet kisállomási [ECM]
    • szovjet nagyállomási [MRC]
    • NDK-s jelfogós [WSSB] (kezelőfelület ILTIS)
    • integra [INT]
  • dominók:
    (egyközpontos, egységesített, jelfogós automatikák)
    • Alcatel KSW 90 [KSW]
    • dominó 55 [D55] (egyszerűsített D55 is)
    • dominó 67 [D67]
    • KisÁllomási 69 [KA69]
    • dominó 70 [D70] (D70V is)
  • elektronikus berendezések (kezelő felületek):
    (számítógépes logika, számítógépes kezelőfelület)
    • ELPULT-D55 [ELP]
      (csak kezelőfelület, logika D55)
    • AKF - Elektra 1,2 [E1, E2]
    • EBO - Elektra 1 [E1]
    • EBO2 - Elektra 2 [E2]
    • ILTIS R54 - SIMIS IS, C [SIS]
  • egyéb berendezések:
    • egyedi építésű/rendszerű berendezések
    • gurítódombi berendezések
    • vonali berendezések
      (ezek önálló berendezésként ritkán jelennek meg, kezelő/visszajelentő részeik legtöbbször bele vannak építve az adott állomás berendezéseibe)

Megjegyzés: ez a csoportosítás a különböző berendezések kezelése, "kezelő felületek" kialakítása szerint értendő. A "valóságban" más szempontok alapján osztályozzák a biztosítóberendezéseket.


Külsőtér

Kialakítása szükségszerű volt: a foglaltság ellenőrzés nélküli berendezések kezelése nem az igazi nélküle. Aztán eléggé belejöttem, ha lehet végül mindenhol lesz.

Bár az "infrastruktúra" jelképesre sikerült, az állomások felismerhetőek. Ugyanakkor a vonatok némileg illúzió rombolók, nem tekintendők véglegesnek.

Vágányzáró sorompók még nincsennek (ahol látható mégis, ott fixen be van rajzolva a háttérbe).

Épületek: először fix tipusépületekkel próbálkoztam (ez sok helyen elég is), de közben kiderült nem annyira vészes "3D"-ben megrajzolni egy-egy jellegzetesebb épületet.

Minden tereptárgy vagy szemből, vagy hátúlról látszódik (egy-egy jelző oldalról nem túl érdekes), ez a legtöbb esetben elmegy, de a sorompók eléggé suták így.

(A grafikus játékok őskorában "hamis izometrikus nézet sprite-okkal" volt az elnevezése ennek a technikának.)


Önműködő szolgálati helyek

Persze az az igazi, ha az ember maga kezeli a berendezéseket, de olykor nem árt egy kis segítség. A több központos állomásokon akár központonként kapcsolható az ember/gép kezelő.

A gépi kezelő jóval nagyobb "vonatsűrűséget" tud kezelni, mint egy ember!

Már ahol működik... A legtöbb helyen ugyanis nem, ahol működik ott is csak néhány vágányúthoz ragaszkodik a program.


Vonatok

A vonatok haladnak vagy állnak.

Megállj állású jelzőnel, vagy kézi jelzésnél megállnak. Innen csak a jelzés megváltozására indulnak tovább.
(Téves jelzőállítás után kb 5 másodperc van a jelzőt visszavenni mielőt nekivágna a menet (ez lehet kicsit kevés).)

Amennyiben foglalt szakaszra érkeznének szintén megállnak, de az elöttük lévő szakasz szabadulása esetén tovább indulnak (folyamatosan próbálkoznak az indulással).


CsP50k